Länk till Rowan Atkinson i SvD
”Det tydliga problemet med att förbjuda förolämpningar är att allt för mycket kan tolkas som sådana. Kritik, förlöjligande, sarkasm eller enbart att yttra en avvikande åsikt kan tolkas som förolämpning”, sade Rowan Atkinson. Lagen borde i stället ta sig an ”kränkthetsindustrin – självutnämnda domare över det allmänna som uppmuntrar en kränkthet på vilken polisen pressas att reagera”.
Jag tvekar inför att konkretisera vem jag syftar på. Någon kan ta illa upp. Eller känna sig uthängd, hatad och hånad.
oktober 21, 2012 kl. 4:55 e m |
Liknande noteringar i tillvaron görs även i Sverige.
http://www.newsmill.se/artikel/2012/09/26/kr-nkthet-har-blivit-en-karri-rv-g-i-sverige
oktober 21, 2012 kl. 5:45 e m |
Jo, och det tråkigaste är att mönstret sprids från kvällstidningarnas löpsedlar in i andra rum.
oktober 21, 2012 kl. 7:37 e m |
För något år sedan, har jag för mig, stod det i Lärarnas nyheter om hur lärare på Lärarhögskolan i Stockholm blivit anmälda för att ha kränkt studenter. Och eftersom den som känner sig kränkt alltid får rätt, så blev det en otroligt jobbig sits för alla lärare som ju då inte vågade säga så mycket över huvud taget.
oktober 21, 2012 kl. 8:00 e m |
Det är ett mönster som jag ser breda ut sig. Många väljer tystnadens väg.
oktober 21, 2012 kl. 8:36 e m |
Jo, det var några lärare som råkade ut för det. Problemet är ju att man inte alltid vet vad som någon uppfattar som kränkande. Om man säger att man inte kan godkänna ett arbete eller en examination i enlighet med betygskriterierna, kan det ju aldrig vara en kränkning, även om den andra upplever det så. Men det beror väl lite på hur man säger det?
oktober 21, 2012 kl. 9:06 e m |
Tyvärr var det inte rättning av tentor, utan uttalanden på seminarier. Jag har för mig att det handlade om jämställdhet, men är inte 100 på det. Ledningen tog studenternas parti utan att undersöka saken. Det kom väl fram att studenterna hade varit ganska medvetet provocerande.
oktober 21, 2012 kl. 10:15 e m |
Jag tror att det går att trampa snett i de flesta ämnen. Finns det något som inte är känsligt?
oktober 22, 2012 kl. 6:48 f m
Nej, det beror helt på person. Är man lättkränkt på ett visst område är tröskeln låg.
oktober 22, 2012 kl. 6:50 f m
Det nya är väl att fenomenet spridit sig utanför de religiösas kretsar.
oktober 22, 2012 kl. 6:54 f m
Det beror väl på hur du definierar religiös?
oktober 23, 2012 kl. 7:22 f m
Maths, betrakta detta som att jag trycker på gillaknappen för den kommentaren
oktober 23, 2012 kl. 4:37 e m
oktober 22, 2012 kl. 7:22 f m |
Nej, jag vet. Men ”kränkt över bedömning” har även hänt.
oktober 21, 2012 kl. 10:16 e m |
Ja – det kanske är en fråga om vänlighet?
oktober 23, 2012 kl. 7:24 f m |
Tydlighet och saklighet torde vara viktigare, en aldrig så vänlig med luddig och flummig hållning lämnar lätt studenten med en känsla av att det nog ändå var lärarens personliga preferenser och känslor gentemot studenten som fällde avgörandet.
oktober 23, 2012 kl. 8:16 f m |
En favorit:
http://fou.skolporten.com/art.aspx?id=a0A200000001Uvv&typ=art
oktober 22, 2012 kl. 8:11 f m |
@Maths, kan det vara den här du tänker på? Väckte en hel del rabalder då… http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/forst-krankt-vinner
oktober 22, 2012 kl. 5:10 e m |
Det kan vara den, men jag har för mig att jag läste om det i Lärarnas tidning. Men jag kan ha fel. Artikeln i DN är ändå relevant här.
oktober 22, 2012 kl. 6:04 e m |
Jag tror att de här tendenserna riskerar att skapa rädda lärare – i mina ögon är det den absolut farligaste egenskapen.
oktober 22, 2012 kl. 7:26 e m |
Visst blir lärarna rädd! Och det är farligt. Dom blir då tråkiga, vilket redan Quintilianus hävdade var farligt, för då saknar man många väldigt viktiga egenskaper som en engagerad och kunnig lärare har.
oktober 22, 2012 kl. 9:21 e m |
http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Marcus_Fabius_Quintilianus
Fint! Nu slår vi ett slag för bildning och retorik
oktober 23, 2012 kl. 5:20 f m
Lägg märke till att Quintilianus var lärare.