Kulturmarxism?

Jag tror att vissa ord kommer att få en ny innebörd efter dåden i Norge. I Metapedia hittar jag den här beskrivningen:

http://sv.metapedia.org/wiki/Kulturmarxism

”Att kritisera vita, heterosexuella, kristna, svenska män i kärnfamiljer för att vara en alltför tråkig och förtryckande grupp är en vanlig tanke i den kulturmarxistiska vänstern och alla som influeras av den. Kulturmarxism är vanligt i bland annat svenska skolor.”

20110725-164247.jpg

25 svar to “Kulturmarxism?”

  1. Mats Says:

    Ur Metapedias avsiktsförklaring

    ”Ett annat viktigt syfte med Metapedia är att bli ett fackuppslagsverk för samhällskritiker i allmänhet och etniskt medvetna i synnerhet. Metapedia erbjuder möjligheten för gräsrotsaktivister att förkovra sig i relevant kunskap och fungerar även som en sökbar referens som gör det lätt att orientera sig bland nya begrepp och företeelser.”

    ABB är ingen ensam galning. Frågan är om högerextremister ska lyckas distansera sig från honom?

    http://sv.metapedia.org/wiki/Metapedia:Avsiktsförklaring

    • Morrica Says:

      Det är han inte, nej, och försöker vi intala oss det gör vi varken oss själva eller världen gott.

      Som alltid finns det grader, allt från de som spinner relativt harmlösa konspirationsteorier kring enskilda grupper eller fenomen man känner sig utsatt för (sädescirklar och rättshaverister hamnar t ex i den änden av skalan) till… ja, den norske terroristen. Och däremellan en faslig massa varianter.

      Det måste vi förhålla oss till, och våga se att det faktiskt finns. Överallt. Även här, även i fina, idylliska områden i samhället.

      • Mats Says:

        Just nu är det spännande att se hur rasistiska grupper hanterar det nya läget. ABB gjorde det som de har fantiserat om.

        Antagligen är det också kulturmarxisternas och invandrarnas fel.

    • Plura Says:

      Åter funderar på jag varför alla använder ordet galning på ABB. En galning är för mig någon som inte beter sig rationellt. Det gjorde ABB i högsta grad.

      Sedan är jag kronisk alergisk mot att bara peka ut högerkanten som extremister. Det finns lika mycket på vänsterkanten som i religösa sammanhang. Problemet verkar vara att vi bara kan hantera en i taget. Därför spåra diskutionen oftast ur.

      • Mats Says:

        Jag kallar inte honom galning och på twitter verkar de flesta vilja belysa det rationella draget hos honom.

        Just nu kanske det är intressant att studera logiken inom högerextrema kretsar. Nej alla är inte mordiska antidemokrater, men alla måste funder över om de har något ansvar för den uppskruvade retoriken som ABB är en del av.

        En annan dag diskuterar jag gärna vänsterns ogärningar.

  2. Bertil Törestad Says:

    Många begrepp används urskillningslöst i debatten utan närmare definition; demokrati, delaktighet och öppenhet.
    Nu sägs det att vi ska få mer demokrati och öppenhet…
    Hur går det till?
    Jag tror inte någon demokrat vill vidga demokratin till den ekonomiska sfären, t.ex.

    • Mats Says:

      Jag minns att retoriken kring löntagarfonderna handlade just om ekonomisk demokrati – löntagarinflytande. I stället blev det MBL och pensionssparande.

      Nej, det är nog inget bra exempel på ekonomisk demokrati.

      • Plura Says:

        Kommer aldrig bli några exempel heller. Inte ens Kina bekänner sig till ekonomisk demokrati utan är lika kapitalistisk som vem som.

        • Bertil Törestad Says:

          …och det är bara bra…?

        • Mats Says:

          I filmen Sven Klangs kvintett finns en scen där den tyranniske orkesterledaren (bilhandlaren Sven) ironiserar över en en annan orkester som delade gaget lika:
          – Vet ni vad de kallas? KONSUMBANDET!!!!!

          Jag vill verkligen förstå på vilket sätt begreppet ”kulturmarxism” skiljer sig från den traditionella ”ekonomiska marxismen” (eller historiska materialismen som jag tror är en bättre beskrivning)

          Kanske är ”kulturmarxism” ett annat ord för postmodernism eller intersektionellt perspektiv – men jag visste inte att Habermas tankar och kritiska teori var så aktuella!

  3. andersbwestin Says:

    Förlåt att jag är tjatig.

    Begreppet ”selektion” förklarar det mesta.

    Kulturmarxismen (om det nu finns något sådant) försöker som alla socialkonstruktivistiska föreställningar bekämpa sådant som inte går att bekämpa.

    Evolution kräver selektion.

    Vi är alla fångar i ett fängelse.

    Livet som process.

    • Mats Says:

      Men innebär inte ett sådant perspektiv att allt hamnar i det stora hjulet och befriare oss från individuellt moraliskt ansvar?

      Lusten att göra gott och skydda de svaga kanske är en skör socialkonstruktivistisk förställning (finns det några andra?) men det känns ändå som om vi är ganska många som vårdar den här illusionen om att människan är en varelse som är kapabel att göra moraliska val.

      Men en process är det!

  4. andersbwestin Says:

    Vi har alla ett ”ansvar”. Behovet att sticka ut och markera revir och töja på gruppens trygghetsrum borde leda till eftertanke.

    En ”burka” i ena hörnet av arenan kan skapa ett mord i det motsatta hörnet.

    Sådan enkel logik borde skolan lära ut.

    Att sticka ut är ett kollektivt risktagande.

    Därför är jag ständigt ”gråtråkigt” Dressman.

    Det är att ta ansvar.

    Det är inte jag som kom på följande ”insikt”:

    ”Religion är ett släktselektions substitut”

    Jag tar därför ansvar: Jag är icke religiös.

    • Mats Says:

      Jag tänker nog tvärt om! Även om din logik är stark och väl dokumenterad tror jag det går att träna sig i tolerans genom att utsätta sig för oliktänkande. Då har vi alla ett ansvar för att lära varandra värdet av olikhet och tänja på gränserna för vad vi trodde var det normala.

      Så för mig är ansvar att inte vara normal. När artikeln beskriver kulturmarxisternas kritik mot tråkighet blir jag förvirrad. Det är verkligen inte där problemet finns. Men när makten döljer sig i vardagliga normalitet blir den också farlig och legitimerar intolerans mot dem som inte pasar in.

      Religion? Det är väl bara ett sätt för människan att försöka ge sina föreställningar någon form av större värde? Lite magi som får oss att känna oss i förbund med något.

      Nog måste det finnas fler vägar än släktselektion och religiositet?

      • andersbwestin Says:

        Du tänker tvärt om.

        Varför finns det då kommunism, liberalism, konservatism, islam, buddism, kristendom, punkare, hårdrockare, sossar, stureplanscentern, sverigedemokrater, feminister, antifeminister, nazister, jurister, ekonomer, civilingenjörer, lärarutbildare på Malmö Högskola, besserwissers på LR och så vidare.

        Och vad tusan håller Lady Gaga på med.

        Det pågår ett evigt krig och vissa ballar ur med automatvapen.

        Är inte det sista ett statistiskt utfall i den kaotiska helheten.

        Jag är snarare väldigt förvånad över att så få ballar ur.

        Vet du vad Ali Esbati hade för benämning på ungdomarna på den norska ön.

        AKTIVISTER.

        Det fick mig att riktigt rysa.

        • Mats Says:

          Just nu samlas 60 000 scouter utanför Kristianstad. På något sätt tycker jag att det är vackert. Om de vill knyta knopar, förändra världen eller vara roa sig spelar mindre roll. En del kommer lära sig något om livet där och jag antar att det finns någon form av ideologi även där.

          Jag gillar inte heller aktivism. Särskilt inte om det är någon som försöker aktivera mig…

        • Plura Says:

          Du och jag har blivit gamla och skröpplig för sådan aktiviteter.

  5. Tråkmagistern Says:

    Vill du påstå att metapedia har fel i att det är vanligt att kritisera den vite mannen? Vad handlar i så fall queer rörelsen om? Hur kommer det sig att regeringens genusprogram förespråkar ALLA andra sätt att vara FÖRUTOM den s.k. Traditionella?

    • Mats Says:

      Jag träffar ganska många lärare och studenter. Min bild är att de flesta har vaga föreställningar om marxistisk teori i allmänhet och frankfurterskolan i synnerhet.

      På ett djupare plan är det intressant om skillnaden mellan ekonomismen (överbyggnaden förändras genom att basen förändras) och kulturmarxism ( som tycks mena att det är lättare att förlägga striden i överbyggnaden – typ ideologikritik)

      Båda de här förenklingarna är förlegade och när ABB förklarar krig är det delvis ett spöke han kämpar mot. Även om det har producerats en hel del utredningstexter som det finns all anledning att kritisera.

      Jag är rädd att en del av diskussionerna blir polariserade i framtiden. Den som kritiserar genuspedagogik och statsfeminism (även om man gör det utifrån postmoderna antaganden) riskerar att associeras med de här strömningarna.

  6. Tråkmagistern Says:

    Jag känner inte till förhållandena i Norge men i Sverige är kulturmarxismen i sin moderna feministiska form den förhärskande ideologin. Det är inte ett spöke utan genomsyrar allt från universiteten till SvD:s nyhetsredaktion. sin moderna feministiska form den förhärskande ideologin. Det är inte ett spöke utan genomsyrar allt från universiteten till SvD:s nyhetsredaktion.

    • Mats Says:

      Jag tror varken att Karl Marx eller Habermas hade känt igen sig i din beskrivning.

      I andra sammanhang har jag kritiserat statsfeminism och försökt diskutera konsekvenserna för jämställdhetsarbetet i förskola och skola. Min poäng är att det måste vara möjligt att analysera ideologi även i fortsättningen – men då krävs det skarpare verktyg än ”kulturmarxism” som jag menar är ett innehållslöst begrepp.

  7. meg Says:

    Kulturmarxisme er sammensatt ord omtrent som lakrisfiskepinner, altså bare tull. Kultur marxisme har ingen ting med hverken kultur eller marxisme å gjøre.
    ABB sine tanker er ikke på noe høyt inteellektuellt nivå ,men er avkledd som ”wannabe intellektuellt” hjemmesnikra teori.lagd med klipp og lim metoden blanda med litt egne tanker.
    På norske forum brukte han masse fine fremmedord for å gi inntrykk av å være lærd. Det var han ikke.At man leser en del (ekstrem)teori på netten uten motforstillinger gjør ikke at man automatisk blir lærd. Å ”fylle op hardisken” uten å kunne bruke dataene på en fornuftig måte gir ofte et dårlig resultat.

  8. Champagne Says:

    Tror ni kan ha glädje av det här
    http://nojesguiden.se/artiklar/nojesguiden-avslojar-kulturmarxisternas-motesrapport

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 102 andra följare