Han är mycket aktiv på twitter och jag förstår inte riktigt vad som driver honom att hetsa mot Lärarförbundet och förskollärare?
@miaronn @someljest @anna_kaya Ena lärarkåren? Jämställa obehöriga m fskl m skollärare och m fritidsledare el vaktmästare? Alla lärare…—
Zoran Alagic (@ZoranAlagic) April 19, 2011
april 19, 2011 kl. 10:09 e m |
Jag förstår inte riktigt varför förskollärare tycker det är viktigt att kalla sig lärare. Jag tycker att de har ett yrke att vara stolt över i sig självt men till skillnad från Zoran har jag inget emot det.
Jag skulle dock vilja ha en större tydlighet kring vilken lärargrupp som avses i debatten. Förskollärarnas åsikter i betygsfrågan borde inte väga lika tungt som gymnasielärares precis som att mina åsikter om vård av småbarn borde väga lättare än en förskollärares.
När det gäller obehöriga lärare har jag dock så bittra erfarenheter av kaststjärnor, glädjebetyg och lurade ungdomar att jag är starkt engagerade i att de inte ska få kalla sig lärare. Obehöriga läkare kallas kvacksalvare och kan få straffrättsliga påföljder och jag hävdar att obehöriga lärare kan ställa till lika mycket skada även om barnen inte avlider på en gång.
april 19, 2011 kl. 10:18 e m |
förskol-lärare
grundskol-lärare
högstadie-lärare
gymnasie-lärare
jag förstår inte vad det är som du inte förstår.
april 19, 2011 kl. 10:24 e m |
Jag tycker förstås att det räcker med gymnasielärare för min del men vill du se det så trivs jag jättebra med det.
april 19, 2011 kl. 10:34 e m |
@Linda Varför skiljer du ut just högstadielärare ur gruppen grundskolelärare?
april 19, 2011 kl. 10:34 e m |
Det handlar om staus. Jag vill få bort hirarkierna så vi kan börja prata om det livslånga lärandet. Jag vill att vi ska fundera på vad det innebär att få en samanhängande tanke kring vad lärande är och kan vara genom hela utbildningssystemet.
Det handlar inte om att ”leka skola” eller att vi som är lärare i förskolan igentligen skulle vilja vara det någon annastans. Det handlar om att vara nyfiken på lärandet och att lärare tillsammans hjälps åt att se barnens och ungdomarnas potential. Tänk om vi kunde börja samverka! Vilka möjligheter!
I grund och botten vill vi samma saker men det finns alltför många som vill skilja oss åt och jag undrar bara varför?
april 19, 2011 kl. 10:38 e m |
@Linda Berätta, hur ser de ”hierarkier” du pratar om ut?
april 19, 2011 kl. 11:33 e m |
Samma trick igen:
När han gått för långt är det en mycket privat person som twittrar.
Just kidding?
april 20, 2011 kl. 12:14 f m |
Även presschefer kan behöva sova och en av LFs redaktionsbloggare var också väldigt tydlig med att han inte uttalade sig för förbundet i en kommentarsväxling vi hade.
april 19, 2011 kl. 11:36 e m |
[...] detta tar Mats på TystaTankar strax därefter ännu en gång upp hur han upplever att samme Zoran ‘hetsar mot [...]
april 20, 2011 kl. 7:33 f m |
Jag har överhuvudtaget svårt att förstå den här diskussionen. Alla är vi lärare, fast för olika åldrar. Jag är inte mer lärare än vad en förskollärare är. Däremot har vi olika uppdrag. Om man tänker efter är barn och elever mer av behov av lärare än vad mina studenter är.
Visst finns det en hierarki och den kan förstås likaväl som inte förstås. Jag kan förstå (men inte i meningen sympatisera med det) det utifrån att den som gått längre utbildningar vill ha mer betalt och högre status än den som har en kortare utbildning, men inte förstå det utifrån lärandet.
Vidare, hur skulle jag kunna undervisa om jag delade upp mina grupper i lärare och icke-lärare, när de läser samma kurser. Det är väl om något en absurd hållning.
Jag håller med Linda Linder – låt oss alla börja samverka.
april 20, 2011 kl. 7:44 f m |
Privatpersonen Zoran driver en olustig kampanj på twitter. Aningen berusad av zarembaframgången försöker han flytta fram positionerna för sitt förbund. Hjältarna och syndabockarna är redan utsedda. Han intar ofta den klassiska karikatyren på journalistpositionen av att vara åklagare och domare i samma person.
Kanske saknar han korstågen från sin tid som Margareta Winbergs informatör?
april 20, 2011 kl. 10:17 f m |
Det känns som att de två lärarutbildarna Mats och Monika driver en tes om att lärare borde ha samma lön oavsett elevers ålderskategori, ämnenas svårighetsgrad etc. Jag kan inte låta bli att ställa frågan om den här principen ska omfatta lärarutbildare också?
april 20, 2011 kl. 11:16 f m |
Jag tycker ibland att du känner väldigt mycket utifrån lösa grunder.
Den princip du beskriver har jag aldrig förfäktat – därför blir din fråga meningslös.
april 20, 2011 kl. 11:40 f m |
Ja, det var en testballong, men det kändes viktigt att stämma av våra utgångspunkter. I annat fall blir en analys av Zorans agerande ganska flaxig.
Vad som kanske skulle formulerats som en fråga hänger förstås fortfarande kvar när det gäller dig Monika.
april 20, 2011 kl. 4:47 e m |
Nej, det är ingen tes jag driver.
april 20, 2011 kl. 5:34 e m |
Det finns ganska mycket information sammanställt av olika fackföreningar till varför det blir allt viktigare att profilera yrkesidentiteter. Att Zoran driver linjen att profilera de olika lärarna är något som har mycket hög chans att förbättra möjligheterna till en bättre löneutveckling för lärare. Han är inte emot förskollärare, han är för att andra lärargrupper får tydliga differentierade yrkesidentiteter. Detta är bra för lärarna och eleverna. Varför blir du så irriterade på det han säger?
april 20, 2011 kl. 6:09 e m |
Jag är inte irriterad!
april 20, 2011 kl. 10:19 f m |
Arbetet för att släta ut skillnader mellan lärare har inte lett till att förskollärare fått bättre betalt jämfört med övriga samhället men att gymnasielärare fått lönen halverad jämfört med grupper de kunde jämföra sig med tidigare.
april 20, 2011 kl. 11:17 f m |
vad är din poäng?
april 20, 2011 kl. 11:43 f m |
Lärarkåren som helhet har lönemässigt förlorat på strategin att tona ned skillnaderna mellan olika läraruppdrag. Det är då naturligt att en stor del av oss lärare börjar känna missnöje med utslätningen.
april 20, 2011 kl. 12:19 e m |
Vi vet väl inte om det är därför som löneläget sjunkit?
april 20, 2011 kl. 4:49 e m |
Jag anser inte att man skall släta ut skillnaderna mellan lärare.
april 20, 2011 kl. 11:52 f m |
Det är klart att vi ska samverka alla lärare för att hitta bästa vägar till lärande för eleverna. Jag hävdar dock att olikheter och profilering är en förutsättning för att samverkan ska få bra resultat. Jag hoppas att lärarutbildare gör tydliga skillnader i hur de undervisar baserat på vilka förkunskaper lärarstudenterna har och vilka mål de har med sin utbildning.
april 20, 2011 kl. 12:25 e m |
Hoppas kan man ju alltid, hinkar och rep och sitta i ring på golvet är exempel på sånt som ju är mer relevant för somliga och mindre relevant för andra…
april 20, 2011 kl. 12:37 e m |
Undervisningen styrs av examensordningen och kursmålen
april 20, 2011 kl. 12:58 e m |
Men metoden är väl även här upp till enskild utbildare, är det inte? Jag föreställer mig, helt utan att veta hur ni tänker ‘bakom kulisserna’ utan bara utifrån min egen idé, att man som just lärarutbildare kan göra stora vinster i just sitt val av metod. En slags ‘bonusmetoddemonstration’ medan man pratar om vad man nu ska prata om, negativa tal eller språkutveckling eller gruppdynamik eller vad som nu råkar stå på programmet den dagen.
Hmmm, kanske uttrycker jag mig alltför luddigt här?
april 20, 2011 kl. 1:47 e m |
Jag förstår! På ett plan är vi även modeller. Om kursen handlar om tematiskt arbete och eget ansvar kanske PBL är bättre än storföreläsningar.
april 20, 2011 kl. 1:52 e m |
Ni är ju det, och att slå två eller fler flugor i en smäll är inte så dumt om man har begränsat med tid att spela med (och det har ni ju, inte sant?)
april 20, 2011 kl. 3:19 e m |
Även ni borde väl ha krav på att möta eleven/lärarstudenten där de är?
april 20, 2011 kl. 5:07 e m |
Ja, vi har samma krav, men där studenterna är, är inte enligt min erfarenhet, kopplat till vilken typ av lärare de skall bli.
Sen får vi inte glömma bort att de flesta studenter jag har träffat gillar rollspel – oavsett om de använder det på en redovisning eller inte. För mig får de välja vilken redovisningsform de vill, men jag brukar betona att jag bedömer om de använt en form som visar vad de kommit fram till under sin VFU. De väljer själva.
april 20, 2011 kl. 12:02 e m |
Vad är det då i Zorans argumentation som skapar så mycket ilska?
Är det att han ganska tydligt eftersträvar lönedifferentiering som tar hänsyn till utbildningens längd och kanske också hur svåra kunskapsområden lärarstudenterna tillägnat sig på vägen?
Det här är något som i stort sett alla LR medlemmar skulle tjäna på men är det säkert att det därför behöver vara något negativt för LF medlemmar och mitt svar är nej. Det är en av de etablerade lönesättningsprinciperna i samhället i stort och alternativen ”vem som är mest slängd i käften” och ”vem som har bäst kontakter med folk med makt” känns klart olustiga för mig. Varför ska just skolan där utbildning är så centralt välja en annan väg?
april 20, 2011 kl. 12:22 e m |
Jag tror att du känner till att vi har en gemensam utbildning. 3,5 år gäller för såväl förskola, fritidspedagogisk verksamhet som grundskolans tidigare år.
Jag tror att barnens längd har varit en mer avgörande faktor för lönesättning än utbildningens längd!
april 20, 2011 kl. 3:16 e m |
Det kanske finns skillnader i förkunskapskraven också. Det kanske är så att den som ska undervisa i Biologi behöver välja ett svårare gymnasieprogram än de flesta andra om personen i fråga inte ska behöva komplettera. Jag hoppas verkligen inte att någon kan bli gymnasielärare med bara 3,5 års utbildning. Själv har jag 5,5 års utbildning för att bli behörig. Jag oroas storligen över högstadielärarnas bristande ämneskunskaper och skulle gärna se att de hade åtminstone 3 års ämnesstudier och 1,5 år pedagogik/didaktik.
Vi kanske inte ska titta på längden enbart utan fundera på om det inte är bra om biologiläraren hade MVG i biologi på gymnasiet.
april 20, 2011 kl. 3:38 e m |
Du missförstår. Gs-lärare = 270hp=9 terminer.
april 20, 2011 kl. 2:40 e m |
Är det Kejsarens nya kläder ni håller på och pratar om.
Om jag strikt ska hålla mig till skollagen 2010:800 är det bara tre legala kategorier lärare: lärare, förskollärare och lektor.
Går jag till den icke så populära utbildningen till hösten definerar den fyra examensordningar:
Förskollärare
Grundlärare, 0-6 år gissar jag.
Ämneslärare, 7-9 och gymnasieskolan
Yrkeslärare.
Så debatten känns konstgjord. Men det kanske inte är så undra på när man sitter fast i något gammalt som försvinner om 2 månader.
april 20, 2011 kl. 3:30 e m |
Tack Plura! Själv är jag en anakronism – adjunkt!
april 20, 2011 kl. 6:33 e m |
Helt korrekt, Plura. I alla fall om man ser det formellt år 2011. Men så såg det inte riktigt ut för 50 år sedan, skulle jag tro. Så det är en konstruktion för vår tid. Hur det ser ut om 10 år, vet vi inte.
Själv är jag dagisfröken med manliga förtecken eller kanske professionell vuxen. Men tänker jag efter, så jag nog mest Maths.